Nuffnang

Pages

Monday, 14 November 2011

8
Komen
Amalan Ibubapa ketika anak-anak sedang menghadapi peperiksaan

Assalamualaikum !!

AMALAN YANG BAIK OLEH IBUBAPA SUPAYA ANAK-ANAK DAPAT MENJAWAB SOALAN PEPERIKSAAN DENGAN MUDAH DAN TENANG.

Kepada pembaca budiman yang mempunyai anak-anak yang akan menduduki peperiksaan tahun ini atau tahun berikutnya. Penulis ada sikit perkara untuk kita kongsikan bersama iaitu amalan yang baik untuk ibubapa. Melakukan amalan ini ketika anak-anak sedang menjawab soalan di Dewan Peperiksaan. Ibu atau bapa yang berada di rumah bolehlah melakukan amalan ini agar anak-anak kita dapat menjawab soalan-soalan dengan mudah dan tenang.

KETIKA ANAK-ANAK SEDANG MENJAWAB SOALAN DI DEWAN PEPERIKSAAN

Ibu atau bapa di rumah pula lakukan amalan ini:-

1. Ambil Wudhuk.

2. Mengadap kiblat.

3. Baca Syahadah - 3x

4. Al- Fatihah - 1x

5. 3 Qul- 1x

6. Surah Insyirah - 1x

7. Selawat Atas Nabi - 10x

8. Baca Surah Yassin - 1x

9. Baca Surah Insyirah 100x.
10. Niat di dalam hati supaya Allah SWT permudahkan anak-anak kita menjawab soalan dengan mudah dan tenang.

 Contoh:

Waktu peperiksaan bermula jam 0800 pagi. Ibu atau bapa di rumah boleh mula melakukan. Semuga anak-anak kita dapat menjawab soalan dengan baik serta beroleh kejayaan yang besar.

Sumber asal:

Amalan ini diberikan oleh seorang guru wanita yang telah pun bersara iaitu Cikgu Rohana dari Sekolah Menengah Hutan Melintang. Anak-anak beliau kesemuanya telah berjaya didalam akademik. Alhamdulillah semuga perkongsian ini mendapat manafaat dan diberkati Allah s.w.t.


Wasallam.
sumber:MataHati AinulQalbi

juga dari amanirus.blogspot.com

Post a Comment

8 comments:

kaklong said...

tq!
insyallah,akan saya amalkan!

Anak Wak Mail said...

kena simpan ni,,untuk anak2 nanti..haha..;)

Muhammad Burn said...

info berguna... tp sy blom ada ank. hehe

Green Apple said...

@kaklong: bagus untuk anak-anak.

Green Apple said...

@Anak Wak Mail: boleh simpan untuk masa depan, bila dah kahwin & ada anak yang bersekolah boleh dimanfaatkan..

Green Apple said...

@Muhammad Burn: takpe.. boleh bagi pd kengkawan yg dah ada anak.. :D

hira said...

kalau saya tak ada anak lagi, macam mana kak? hoho

p/s: eh, mana tahu plaza 63? hahaha. adeh. kantoi sudah. tu hujung minggu ni. sabtu lepas main dekat U ni je.

Green Apple said...

@hira : kata orang K-el... mestilah tau Plaza 63.. :D

Ingat Selalu Dihati...

Get this commentators widget

Tinggalkan jejak kat sini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...