Nuffnang

Pages

Wednesday, 28 September 2011

26
Komen
Lesen Radio

Assalamualaikum !!


Pada sekitar tahun 70an, pemilik radio perlu memilik lesen.  Kalau tak silap RM12.00 untuk setahun.  Pada jangka masa tertentu ada pegawai penguatkuasa (bukan bandaraya ye..) akan datang untuk memeriksa lesen radio.  Lesen ni perlu digantung.  Dengan bangganya dari jauh dah nampak, tuan rumah ni pemilik radio yang berlesen. 

Kat sini saya nak kongsi pengalaman mak saya suatu ketika dulu..mungkin ada yang masih ingat kisah-kisah lucu yang timbul ekoran dari ketiadaan lesen radio.  Jiran-jiran akan mula menyebarkan berita kemasukan pegawai peguatkuasa ke kampung.  Pelbagai gelagat pemilik radio yang tidak berlesen ni.  Cepat-cupat buka bateri.. takut dikesan... kendian sorok radio tu.  Lokasi biasa tempat menyorok radio ni biasanya bawah tilam, dalam lipatan kain kat almari selubung dengan kain.  Tak pon tumpang radio kat rumah jiran yang ada lesen.  Silap haribulan terlupa kat mana sorok radio tu.  Heee ... bila pegawai penguatkuasa datang menyiasat, dengan selamba bagi tau tak ada radio (tiba2 jadi pembohong..takut punya pasal).

Akhirnya kerajaan memansuhkan lesen.  Barulah aman...

Post a Comment

26 comments:

Asyila Zainuddin said...

lawak kan.. dengar radio pun kene ade lesen.. hahahaha.. dengar je pun..

KAMIHIDUP said...

nasib baik sekarang dah takde. HAHA.

Anak Wak Mail said...

rasanya lesen kereta pon ada kan dulu..hihi..

amranaiman said...

ayah sy ade simpan lesen tv dan radio nih :D

♥Aien Najwa♥ said...

haish murah nyer RM12.00.......

Kalamhati said...

ha'ah betul tu..kalu tak silap lesen tu sekali dgn tv..lesen radio dan tv..

ayah akak mmg rajin renew lesen ni..sbb dia mmg jenis ikut peraturan sket..hehe

Green Apple said...

@Asyila Zainuddin: mungkin dulu2 tak ada iklan kat radio.. tu yg kena bayar lesen kot..

Green Apple said...

@KAMIHIDUP: Skrang ni lagi hebat.. bayar ASTRO..

Green Apple said...

@Anak Wak Mail : cik rifhan buat lawak seram ye... :D

Green Apple said...

@Kalamhati : kerajaan mesti sayang ayah akak kan.. :D

Miss A said...

serius baru 1st time tau bnda ni.. nsib baik dh mansuh.. nsib baik gak xde lesen tv hehe

khairul said...

setahun sekali kena bohong sunat tu hehe

Green Apple said...

@Miss A : tak ada lesen tv tapi ada lesen ASTRO.. heeeee.. tak bayar terus potong...

hafrawiey ozakawa said...

nak wat lese jgk la...

p/s:done follow here.follow back

LiLy @ MumMyQiStInA said...

Nasiblah skrg ni dh takde kan..^_^

schaze zainn said...

zaman dulu undang2 ketat

mcm2 tak leh buat dulu

Elih Japahar said...

RM12 satu nilai yang besar lama dulu..kampung sy tak pernah ada penguatkuasa sampai kot, tak pernah pulak mak sy cerita haha..lawak :)

MERAH said...

woah baru tahu dlu2 ada lesenn.tq yehh.nasib bek dah xd skrg.susah tu kalau adaa :D

caliph shuriken said...

btul laa.. hampir terlupa perkara ni.. dulu2 mmg kena byr lesen radio, hukk...

selipar hijau said...

televisen pon kene ade lesen gk kan dulu.. hihi

Jasman said...

tv pon perlu ada lesenkn dulu...

My Life's Journey said...

Waaa biar betul green apple :) .. memang dasyat zaman dulu .. kalau perlu lesen radio zaman nie kan, memang berlambak la lesen kat umah hihihi

NM02 said...

singgah follow sini

kalu sudi, jom follow ai pulak

maceh

BisMi Aishah said...

wah saya tak penah tahu pun ada lesen radio dulu2
good info

cik sakdi said...

haha kelakar la mcm spotcheck kat skolah plak.. dulu rm12 mahal tu,,

reza al-razi said...

x tau plak dulu sape yg ade radio kena ambik lesen.. nice info..

Ingat Selalu Dihati...

Get this commentators widget

Tinggalkan jejak kat sini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...