Nuffnang

Pages

Thursday, 29 September 2011

12
Komen
Typewriter @ mesintaip

Assalamualaikum !!

Keyboard laptop atau komputer yang kita gunakan sekarang ni lembut dan shahdu bila kita menekannya untuk menaip.   Tapi sebelum adanya laptop ni orang dolu-dolu nak menaip kena guna mesintaip.  Pernah tengok tak mesin taip ni...
Amekkawwww  (google punya mesintaip..
Bila tak kena gaya jari yang sedang menaip tu silap haribulan boleh termasuk celah-celah huruf tu.. boleh cedera jari dibuatnya.  yang paling istimewa mesintaip ni ada stereng (heeee... ) kalau nak tukar barisan kena tolak stereng putih tu baru barisan bertukar... kalau tak tolak stereng tu, alamat menaip sampai keluar kertas...  

Bila dah mula menaip, bunyi macam nak perang.  Lagi-lagi kalau ada dua orang yang menggunakan mesintaip.. lagi dahsyat bunyinya.  

Cara orang lama mengatur jari diatas papan kekunci (keyboard) macam kat bawah ni..
jari di atas papan kekunci (google punya)


jari perlu berlatih menekan huruf2 ni... sampai pandai..
Setiap jari ada hurufnya.  Bila semakin mahir, mata tak perlu tengok kat mesintaip tu.. tapi tertumpu pada teks atau catatan yang perlu disalin ke mesintaip.

Kita boleh tak buat macam tu... atau guna dua jari je...

Post a Comment

12 comments:

Kalamhati said...

sempat guna mesin taip masa akak sekolah menengah..igt lagi terpaksa ketuk mesin taip utk buat kertas kerja dan mcm2 kerja utk unit maklumat sekolah..huhu

CIK PARO! said...

kalo nak menaip kat lapto/komputer paun sama caranya..
cuma bezanya kat laptop boleh padam.
Kat mesin taip tak boleh..

khairul said...

tensen bila ribbon tu dh worn out..cukup seksa nk replace

budakijaupendek said...

pernah try menaip guna mesin taip tu.
memang sedap je buyinya. haha
tiem marah bgus la menaip.
hilang tension!

Addin said...

dulu selalu main mesin taip tu kat tempat keje mak, suka dengar bunyi dia. huhu

msredcheesecake said...

ada lagi ke org pakai typewriter?

Jasman said...

o0o0o0...ssh nak jumpa skrg benda ni...best bunyinya bila d tekan...hehe

caliph shuriken said...

pnah berpeluang guna mesin taip ni dulu.. tapi abis kotor jari bila ribbon wt hal, huh...

Tihara said...

salam singgah :)

saya sempat guna mesin taip olivetti..haha

mizzkechique said...

kt opis ada mesin taip ni, tp yg elektrik la.. senang je.. hehe..

My Life's Journey said...

Umi pernah try taip pkai mesin nie ..uiui ..seronok tau. Tapi kalau nak menaip betul2 tu, umi surender la ..sebab ssh mau kontrol hahaha

ROJAK said...

eleh..kita taip guna skill patuk ayam je (taip guna jari telunjuk kiri & kanan) hahoha!

Ingat Selalu Dihati...

Get this commentators widget

Tinggalkan jejak kat sini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...