Nuffnang

Pages

Saturday, 11 June 2011

20
Komen
Betul ke cara kita potong kuku....

Secara amnya sunat memotong kuku pada hari Isnin, Khamis dan Jumaat. Ada juga riwayat mengatakan siapa potong kuku setiap hari Rabu miskinlah ia. (Kesahihannya wallahua’lam). Seboleh-bolehnya elakkan dari mengekalkan memotong kuku pada hari Rabu (sekali-sekala tidak apa). Ini kerana isteri nabi iaitu Siti Khadijah pernah bertanya bagaimanakah caranya untuk menghabiskan harta beliau yang banyak. Maka jawab Nabi s.a.w. potonglah kuku pada setiap hari Rabu.
Nabi juga pernah berkata, jangan panjangkan kuku kerana syaitan berlari di atas kuku yang panjang. Begitu juga misai yang melebihi bibir mulut.
Kaedah yang paling mudah ialah:-
KUKU TANGAN
  1. Mulai dari Jari Telunjuk tangan kanan.
  2. Jari Tengah tangan kanan
  3. Jari Manis tangan kanan
  4. Jari Kelingking tangan kanan (Tinggalkan Ibu Jari tangan kanan)
  5. Jari Kelingking tangan kiri
  6. Jari Manis tangan kiri
  7. Jari Tengah tangan kiri
  8. Jari Telunjuk tangan kiri
  9. Ibu Jari tangan kiri
  10. Ibu Jari tangan kanan
Mula dari kanan, penghabisan juga sebelah kanan.

KUKU KAKI 


Mula dari kanan, penghabisan sebelah kiri iaitu kelingking kiri. Mulai dari Kelingking Kanan dan bergerak ke jari-jari lain di sebelah kiri jari kelingking kanan . (cara terus, straight – cara “highway”)

sumber dari :  Idiaron’s Weblog

Post a Comment

20 comments:

Jahidih Saili said...

wah..info yg bgs..tQ ya..

J.Syazwana said...

tapi setiap kali nak potong kuku mesti lupa. hehehe :P

Rahmad said...

nice info..

sebelum ni aku cuma tahu yg ari jumaat di sunat kan utk ptong kuku bagi lelaki sebelum g solat jumaat.

kali ni aku dpt tahu khamis dan isnin pun ble gak..

Afifi said...

huhu.. btol lah tu saya pon mmg potong macam tu. member saya ramai gak yang tak tau cara yang btol.. saya baca ni mmg cara nabi Muhammad potong..

bagus entri ni.. semoga yang baca dapat manfaat dan sebar-sebarkan...

Afifi said...

saya nak kongsi ckt.. saya baca potong ari selasa, rabu, sabtu ngn ahad akan menjadi papa kedana, gila(kurang waras) dan ada lg xigt.. kongsi je apa yang saya pernah bce.. huhu...

Green Apple said...
This comment has been removed by the author.
Green Apple said...

Jahidin Saili : kadang2 kt tengok macam perkara kecil.. betul tak...

Green Apple said...

J.Shazwana : lupa.. tu biasalah... hehe...

Green Apple said...

Rahmad : ye lah.. bila dah sampai Jumaat.. lupa la pulak.. nak tunggu next Jumaat.. alamat kuku tak tau panjang cemane... hehe

Green Apple said...

Afif : alhamdulillah.. kita sama2 berkongsi ilmu... dan moga mendapat manfaatnya..
dan tq kongsi info untuk hari2 lain tuh...

tqaroslan said...

tak tahu le mcmne sesetengah org boleh tahan simpan kuku panjang...

Green Apple said...

tqaroslan : masing2 punya pendapat tersendiri...

miss inna said...

nice info..insyaAllah, inna akan cuba praktikkanya...mudah2 xlupa la..^^

matbal87 said...

Saya selalu potong kuku hari jumaat.. Alhamdulillah dah jadi habit.. sebelum tu potong ikut suka je hari ape...hehe

Green Apple said...

miss inna : kadang2 terlupa gak... hehe..

Green Apple said...

matbal87 : ye la...sblm gi solat jumaat... terus bersihkan kuku dulu...

FasiHaH SupiaN said...

haaa, bagus ni, tak ramai yang tahu....

Green Apple said...

fasihah : yang tau pon kadang2 terlupa lak... hehe...

Onitsuka_hana said...

cm2 ka..hana start ibu jari dulu sampai ujung..huhu

Green Apple said...

onitsuka_hana : GA pon baru tau...

Ingat Selalu Dihati...

Get this commentators widget

Tinggalkan jejak kat sini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...