Nuffnang

Pages

Wednesday, 1 June 2011

5
Komen
Timun pon bahaya.... dah ragut 14 nyawa....

BERLIN 31 Mei - Wabak bakteria E.coli berpunca daripada timun tercemar yang sudah meragut 14 nyawa dan menyebabkan lebih 320 lagi sakit teruk di Jerman, kini merebak ke negara lain di Eropah utara dan dijangka menjadi bertambah buruk pada minggu akan datang.

Sumber bakteria berbahaya itu belum diketahui, kata pihak berkuasa Jerman semalam, menjelang mesyuarat krisis pegawai-pegawai kerajaan persekutuan dan negeri di sini.

Kebanyakan kematian berlaku di utara Jerman.
"Kami berharap bilangan kes akan menurun tetapi kami khuatir keadaan akan menjadi bertambah buruk," kata jurucakap Pusat Perubatan Universiti Schleswig-Holstein di utara Jerman, Oliver Grieve.

Patogen E.coli itu dikenal pasti terdapat pada bekalan timun yang diimport dari Sepanyol tetapi belum jelas sama ada sayur tersebut mula dicemari di negara itu, semasa dalam pengangkutan atau di Jerman.
Sebanyak 36 kes disyaki E.coli dikesan di Sweden, semuanya dikaitkan dengan perjalanan di utara Jerman, kata pihak berkuasa.

Sebilangan kecil kes dilaporkan di Britain, Denmark, Perancis dan Belanda, semuanya juga dikaitkan dengan perjalanan ke Jerman.

Kerajaan Jerman mengenal pasti wabak itu sebagai sindrom hemolitik-uremik (HUS) iaitu komplikasi serius berpunca daripada sejenis E.coli yang dikenali sebagai E.coli pengeluar toksin Shiga (STEC).

Pusat Pencegahan dan Kawalan Penyakit Eropah (ECDC) dalam penilaian risikonya menyifatkan wabak HUS/STEC itu sebagai antara yang terbesar di dunia.

HUS menjejaskan darah, buah pinggang dan dalam kes paling teruk, sistem saraf dan boleh menjadi sangat serius bagi kanak-kanak dan orang tua. - Reuters


 sumber :  Utusan Malaysia

Post a Comment

5 comments:

Ini Kisah Tia said...

isk! bahaya jugak ni ..

Kan Dah Makan Penampar

Green Apple said...

macam2 virus wujud zaman skrang nih...

Ini Kisah Tia said...

tu lah . dah tu pulak bahaya2 dan meragut nyawa orang . hisk!

thanks sudi singgah blog Tia ;)
Blogger Perlu Tahu Ini

saiazuan said...

pergh.. bahaya2..

Firdaus Shah said...

pelik je bntuk timun tu
latest entri
http://dm924.blogspot.com/2011/06/bodoh-punya-mak.html

Ingat Selalu Dihati...

Get this commentators widget

Tinggalkan jejak kat sini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...